looking for unique and personalized gifts???

Tuesday, February 26, 2008

kecik?

anak aku kecik?..aku tak bagi makan kat anak aku?aku sekat pemakanan dia?...

ya..anak aku mmg kecik...tak dinafikan kan..mmg badan dia kecik berbanding budak2 yg sebaya dengan dia...aku bagi si kenit ni makan...macam2 dah aku bagi dia makanan yang sesuai dengan umur nye yg belum 2 tahun tu....dan aku mmg sekat pemakanan dia...bukan sekat..tapi jaga ape yg dia boleh makan dan yg dia tak boleh makan...

setakat ni mmg aku masakkan makanan dia tak letak ape2 seasoning pun....cuma kadang2 aku guna butter atau minyak sikit untuk menumis (aku guna sunflower atau olive oil)....doc advice sebab berat si kenit ni dah berbulan2 tak naik...

kalau aku makan kat luar ngan kawan2 aku/hubby...mesti kena tegur asal bagi anak makan nasi putih kosong/roti kosong je...mak bapak pulak makan sedap2...aku tak kisah la diorang cakap macam tu..yg penting aku mmg jaga pemakanan dia...kalau makan kat kedai tu mmg dah sah2 la macam2 seasoning tukang masak tu letak dalam makanan dia kan....aku tak mo la bagi anak aku makan pelbagai seasoning tu....

si kenit ni mmg tak dah berapa nak makan...makan pun 3-4 suap je...pastu dah tak nak..macam2 jugak la aku masakkan utk dia....dia tetap makan sikit je...susu dah mmg dari dulu minum sikit je...tapi minum air masak byk...dia boleh habiskan satu botol 4oz sekali minum...
tapi dia suka kalau aku buat ikan/ayam rangup...dia makan camtu je..jadi snek dia...

sejak kebelakangan ni aku tgk si kenit ni nak makan makanan adult...dia tak nak makan kalau letak dalam pinggan...skarang aku letak makanan dalam pinggan kaca yg kitorang guna la...baru la dia nak makan sikit...

anak aku mmg kecik..tak kisah la..asalkan dia sihat, aktif(sememang nye tersangat la aktif) dan membesar dengan cerdik..

sebenarnye aku ni pun dah takde idea nak masakkan ape utk si kenit ni...nak kena cari resepi baru...anyone ade resepi yg sesuai utk irfan leh share ye

0 comments: