looking for unique and personalized gifts???

Friday, September 11, 2009

laksa dan bubur ayam

bila berbuka sorang2, masak pun jadi malas...makanye saya beli kat pasar ramadhan je


juadah berbuka semalam laksa dan air kelapa



dan untuk si irfan bubur ayam


irfan suka sgt bubur ayam ni...satu bekas tu dia boleh habiskan...cuba kalau saya yang buat..makan 2-3 suap je...saya ni tak tau buat bubur nasi yang sedap..bubur nasi kosong tau la saya buat....ade sesiapa boleh bagi resepi tak bubur nasi yang sedap?..boleh kongsi dgn saya...boleh saya masakkan untuk si irfan ni


cerita laksa pulak ye..saya ni mmg hantu laksa...lagi2 laksa yang mak saya buat...tapi raya kali ni kan kami tak balik teluk intan..tak dapat la makan laksa mak saya masak...huhuhu...tapi saya nak makan laksa puas2 sebelum bersalin ni...walaupun laksa beli je...sebabnye lepas bersalin nanti kena pantang makan laksa...paling kurang setahun...masa lepas bersalinkan si irfan dulu pun mak saya tak bagi makan laksa...mak saya ade bagitau sebabnye tapi saya tak berapa faham...




written by,

5 comments:

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

orang kata laksa tu berangin/sejuk sebab dua kali masak.. tak elok untuk perempuan lepas bersalin..

neezareef said...

air kelapa..wat coconut shake pstu buh ice cream wahh sedapnye..hehe..jgn wanie ngidam udah

hatiberbunga said...

aiyark!
terliur nya tgk laksa tu.. wah.. ptg ni wajib la daku gi carik. hehe..

☆ lieya latif ☆ said...

adoiyai...meleleh tgk air kelape tu wanie, lakse plak lieya so-so ...suke tak suke sangat......tapi kalo laksam tu mmg peberet!!!

anese said...

bubur nasi

tumis bawang putih (cincang halus), halia(hiris je..sebab budak kadang tak suka termakan hali) bagi wangi...(rendam beras with halba kemudian toskan), masuk ayam/daging...tumis lagik..masukkan beras..tumis skit sampai beras sedkit garing..then masuk carrot dan lain sayuran kalu suka yang juga di cincang halus...kemudian masukkan stok ayam/air/serbuk perisa ayam....tambah garam gula..masak sampai jadik bubur...tabur bwg goreng, daun sup+bawang

kalu nak sedap leh masuk kayu manis or lada hitam ke mase tumis...kadang saya pi beli ayam kat ayam mas..nnt carik2 isinya hidang...Selamat mencuba!!